Imperial Struggle brætspil dækker næsten 100 års historie og fire store krige. Alligevel er det stadig et spil med lav kompleksitet, der kan spilles på en kort aften. Det sigter mod at ære sin åndelige forfader, Twilight Struggleved at skubbe længere i retning af enkle regler og spilbare systemer, samtidig med at man opretholder globalt omfang og historisk fejning inden for rammerne af en enkelt aften. I fred vender spillerne deres økonomiske interesser og alliancer og drager fordel af historiske begivenheder repræsenteret af begivenhedskort. De skal vælge deres investeringer klogt, men også med henblik på at nægte disse muligheder for deres modstander. I krigsskift kan hvert teater give store belønninger af erobring og prestige, men territoriale gevinster kan forsvinde ved traktatbordet. Vil briterne herske over et imperium, hvor solen aldrig går ned ved slutningen af århundredet? Eller vil Frankrig belyse vejen for verden som supermagt i Sun King’s drømme eller republikken Lafayette?
I 1697 kom solkongen, Ludvig XIV, ud af et årti med krig med sine kontinentale ambitioner stadig utilfredse. I mellemtiden sad kong William III af England lettere på sin nye trone, end han nogensinde havde haft før. Da den spanske arvskrise ikke var løst og truende, var der ingen illusioner om, at det nye århundrede ville være stille. Men hverken Frankrig eller England kunne have forudset tumultet i de kommende år: en anden hundredeårskrig, hvor disse to ihærdige modstandere ville konkurrere voldsomt og stolt langs enhver akse af menneskelig præstation. På slagmarker fra Indien til Canada til det Caribiske Hav kolliderede deres hære og flåder; i saloner i Paris og Londons kaffehuse ville den moderne verdens politik og økonomi blive født.