Flip 7 kortspil – det lynhurtige familiespil, der vender op og ned på din idé om held og taktik
Når kaffebordet skal forvandles til et mini-kasino uden indsats og med masser af high-fives, er Flip 7 kortspil det navn, der falder igen og igen blandt både hobbyspillere og helt nye brætspilsfamilier. Spillet, der i udlandet også går under navnet “Flip 7” eller “7-Flip”, er en kompakt, dansk udgave af det engelske familiespil, der på få år har sneget sig ind i over en halv million hjem verden over. Her får du ikke en tung regelbunke, men derimod en intens, fem-minutters runde fyldt med nervøse grin, overraskende vendinger og den særlige følelse af at have været lige ved og næsten – hver gang.
Stemningen er let og uformel, som når man napper en is i sommerhuset eller venter på, at aftensmaden skal blive færdig. Alligevel ligger der en lille, kløende spænding under overfladen, for hver ny kortvending kan enten sende dig op på førstepladsen eller sende hele din stak til tælling. Flip 7 er således det perfekte gateway-spil for voksne, der vil have deres teenagere væk fra skærmene, og for børn fra cirka otte år, der endnu ikke har tålmodighed til lange strategispil. To til seks deltagere kan være med, og selvom en enkelt runde sjældent varer mere end ti minutter, ender de fleste aftener med “lige én til” – og pludselig har man spillet femten runder på en halv time.
I den lille, slidstærke æske gemmer sig 110 kort i højglans, hvoraf de 100 er tal-kort fordelt på fire farver og værdierne 1 til 10. De resterende ti kort er såkaldte “Flip-kort”, der bærer spillets navn og fungerer som små sprængladninger af held. Farverne er klare og venlige, næsten som en børnebog, men det grafiske design er stramt nok til, at voksne ikke føler sig talt ned til. Kortene har samme størrelse som almindelige pokerkort, men er tykkere, så de tåler de mange raske vendinger, når bordet vugger af begejstring. En lille, dansk quick-guide ligger øverst, men reglerne er så intuitive, at de fleste er i gang efter et enkelt gennemspil.
Hvor mange kortspil kræver, at du samler sæt eller bygger lange kombinationer, handler Flip 7 om én ting: at turde blive hængende og samtidig vide, hvornår du skal smutte. Hver spiller får syv kort på hånden, og på bordet lægges et startkort med tallet 1. I takt med, at spillerne skiftes til at lægge kort, skal det næste kort enten være ét højere, ét lavere eller matche det foregående korts tal. Lyder det simpelt? Det er det – indtil de første Flip-kort rammer bordet. Et Flip-kort tvinger alle til at vende deres hidtidige stak og begynde forfra med det nye kort som udgangspunkt. Pludselig er 9’eren, du lige har lagt, ikke længere en sikker vinder, men en potentiel fælde, fordi næste spiller måske har en 10’er og dermed lukker runden.
Det er her, spillets lille psykologiske krig udspiller sig. Måske sidder du med en 8’er og en 10’er på hånden og overvejer, om du skal spille 8’eren for at lokke næste spiller til at lægge en 9’er – som du så kan slå med din 10’er. Men hvad nu hvis modstanderen i stedet smider et Flip-kort og vender hele spillet på hovedet? Jo længere runden varer, jo større bliver puljen af kort på bordet, og jo højere bliver risikoen for, at en enkelt vending ødelægger det hele. Derfor handler Flip 7 lige så meget om at aflæse hinandens ansigtsudtryk som om at regne på sandsynligheder.
En typisk spilaften kan se sådan her ud: Far lægger en 3’er, storesøster følger op med en 4’er, og lillebror smider en 5’er med et skævt smil. Mor tøver, kigger på sin hånd og lægger så en Flip. Alle kort vendes, og pludselig starter stakken forfra med en 7’er. Far sukker højlydt, for hans 6’er er nu ubrugelig, mens storesøster triumferende lægger en 8’er. Runden fortsætter, indtil en spiller ikke længere kan følge med, og så tæller man point. Hver spiller får ét point for hvert kort, han eller hun har lagt, men minus ét point for hvert kort tilbage på hånden. Det giver en lille, bittersød balance mellem at presse heldet og at sikre sig point.
Det er netop denne balance, der gør Flip 7 til mere end et børnekortspil. Erfarne spillere begynder hurtigt at holde mentalt regnskab over, hvilke tal der allerede er brugt, og hvornår Flip-kortene statistisk set burde dukke op. Samtidig er der plads til den helt nye spiller, der bare lægger kort i flæng og alligevel kan vinde, hvis heldet følger hende. Det er den slags spil, hvor en otteårig kan slå sin onkel, men hvor onkel alligevel føler, at hans tab skyldes en kalkuleret risiko og ikke bare tilfældighed.
Flip 7 kortspil fylder næsten ingenting i tasken, og prisen ligger i den ende, hvor det ikke gør noget at købe to eksemplarer – ét til sommerhuset og ét til bedsteforældrenes campingvogn. Samtidig er det et af de få spil, der fungerer lige godt til to personer på en togbane som til seks venner om spisebordet. De korte spilletider gør det oplagt som opvarmning til større brætspil eller som afslutning på en lang middag, hvor energien er faldet, men lysten til fællesskab stadig er der.
Søger du efter et hurtigt familiespil, et rejsekortspil eller måske en gave til klassekammeraten, der “ikke rigtig kan lide spil”, er Flip 7 kortspil et sikkert hit. Det kræver ingen opsætning, ingen dyr udvidelse og ingen dødbringende regelfejl, der kan splitte familien. Til gengæld giver det masser af små øjeblikke, hvor bordet eksploderer i “nej, ikke igen!” og “jeg havde lige regnet det ud!”. Og når æsken først er åbnet, er det svært at lægge kortene fra sig igen – for lige om lidt vinder du måske den næste runde.



