Kendte fjender som Endermen, Creepers og andre mobs vises også i hele spillet, og de skal besejres ved hjælp af våben indsamlet fra tavlen. At besejre mobs tjener spillerens point foruden at give yderligere priser. Spilscoring opstår, når ressourceterningens lag er opbrugt. Så snart det tredje lag løber ud, ophører eventyret, og bygherren med flest point vinder.
Mere detaljeret tager du på en tur to forskellige handlinger ud fra følgende muligheder:
• Saml to blokke: I starten af spillet opretter du en 4x4x4-terning af byggesten med 16 træ, 14 sand, 12 sten, 10 obsidian og 12 smaragd, der placeres sammen tilfældigt. Når du samler en blok, skal topfladen og mindst to andre sider afsløres.
• Flyt: Din karakter starter i midten af et 4×4 gitter af flisestakke, hvor hver stak indeholder fire fliser. Våbenfliser placeres i slutningen af hver kolonne og række. Flyt 0-2 mellemrum mellem stakke, og afslør derefter alle tilstødende fliser, der vender nedad.
• Byg: Kasser blokke fra din personlige forsyning for at matche bygningskravene på en flise ud for din karakter. Placer denne flise på dit personlige 3×3 byggebræt.
• Bekæmp en pøbel: Vælg en pøbel, der støder op til din karakter, og afslør derefter tre fliser fra din våbenstak, der starter med et stensværd, et træsværd og tre giftige kartofler. Tal antallet af hjerter afsløret; hvis denne sum er mindst lige så stor som antallet af hjerter på mobben, besejrer du den. Fjern det fra tavlen, og placer det ved siden af dit personlige byggebræt. Mobs kan give dig en slutspil-bonus, øjeblikkelige point eller en one-shot bonushandling.
• Saml et våben: Hvis din karakter er ved siden af en våbenflise i kanten af spillegitteret, kan du blande det i din våbenstak.
Scoring finder sted tre gange i løbet af spillet, specifikt efter at den sidste blok er fjernet fra det første, andet og tredje niveau i byggestenens terning. I den første runde vælger du en af de fire biomer (skov, ørken, bjerge eller snedækket tundra) og scorer for det største forbundne område af dette biom på dit personlige byggebræt. Brættet er fortrykt med biomrum, og når du placerer bygninger på dette bord, kan du ændre biom i et rum. I anden runde vælger du et af tre materialer (træ, sand, sten eller obsidian) og scorer for den største sammenhængende gruppe af strukturer på dit personlige byggebræt, der er lavet af dette materiale. I den tredje runde scorer du for den største sammenhængende gruppe af strukturer (dekoration, bolig, dyrehus eller bro) efter eget valg på dit bord.