Hvad der er anderledes er, at Risk Legacy ‘ ændrer sig over tid baseret på resultatet af hvert spil og de forskellige valg, som spillere foretager. I hvert spil vælger spillerne en af fem fraktioner; hver fraktion har unikt formede stykker og vigtigere, forskellige regler. I starten af det første spil får hver af disse fraktioner evnen til at bryde en mindre regel, såsom evnen til at flytte tropper når som helst under din tur, i modsætning til kun i slutningen.
Hvad der gør dette spil unikt er, at når kræfter vælges, skal spillerne vælge en af deres fraktions to kræfter, anbringe magtens klistermærke på deres fraktionskort og derefter ødelægge kortet, der har den anden regel – og ved at ødelægge, betyder reglerne, hvad de siger: “Hvis et kort ødelægges, fjernes det permanent fra spillet. Riv det op. Kast det i papirkurven.” Dette nøglekoncept gennemsyrer gennem spillet. Nogle ting, du gør i et spil, påvirker det midlertidigt, mens andre påvirker det permanent. Disse ændringer kan omfatte forøgelse af et lands ressourcer (for at rekruttere tropper i stedet for den ældre “match tre symboler” rekrutteringsstil), tilføje bonusser eller sanktioner for at forsvare teruller til lande eller tilføje permanente kontinentale troppebonuser, der kan påvirke spillere.
Selve regelbogen er også designet til at ændre sig, når spillet fortsætter, med blokke af tom plads på siderne for at give mulighed for tilføjelser eller ændringer af regler. Hele afsnit af regler træder først i kraft senere i spillet. Spilboksen indeholder forskellige forseglede pakker og rum, hver med en skriftlig betingelse for åbning. Regelbogen angiver, at disse indeholder regeltilføjelser, yderligere fraktionsbeføjelser og andre ting, der ikke bør diskuteres her for spoilerbeskyttelse.
Vinderen af hvert af de første 15 spil modtager en “større bonus”, såsom at grundlægge en større by (som kun han får lov til at starte på i fremtidige spil), slette en permanent modifikator fra tavlen og ødelægge et landekort ( forhindrer den i at levere ressourcer til at købe tropper i fremtidige spil), ændre en kontinentaltroppebonus eller navngive et kontinent, hvilket giver spilleren en troppebonus i fremtidige spil. Spillere, der ikke vandt, men ikke blev elimineret, har lov til at foretage mindre ændringer i verdenen, såsom at stifte en mindre by eller tilføje ressourcer til et land.
Det skal bemærkes, at selvom kort bliver revet op i løbet af spillet, tilføjes der så mange kort via de forseglede pakker, at spillet ikke lider. Dette er heller ikke et “engangsspil”, kun et skræddersyet spil. Spillet kan fortsætte med at ændre sig ud over 15-kampagnen, og selv når det endelig holder op med at ændre sig, har du stadig en kopi af Risk, der er helt unikke.