Flere dæk af Star Realms og / eller Colony udgaven, en for hver to personer, giver op til seks spillere mulighed for at spille en række scenarier. I den nyeste version er der også nye måder at spille på, der tillader op til 6 spillere med tilstande som Boss, Hunter og Free for All. Du kan også tilføje Star Realms Colony Wars til bunken for at gøre det til 4 spillere. Dette er det første spil i star realms serien.
Fraktioner
Hvert af kortene i 80-kort Trade Deck er et skib eller en base, der tilhører en af fire fraktioner: Trade Federation, The Blobs, The Star Empire eller The Machine Cult.
Trade Federation
I den fjerne fremtid er de mere traditionelle styrende organer i menneskeheden blevet erstattet med virksomhedsledelse. Jorden og dens omgivende kolonier styres af en gruppe virksomheder kaldet Trade Federation. Forbundets politikker er fokuseret på handel og vækst, men især i fortjeneste og velstand for dem, der er øverst på virksomhedsstigen. Mens de foretrækker at beskæftige sig med andre stjerneriger ved hjælp af handel og diplomati, har de en stor forsvarsgren dedikeret til at beskytte Føderationens handel og andre interesser.
Klatterne
Disse mystiske væsner er de første fremmede livsformer, som menneskeheden støder på. De fleste af de indledende møder bestod af, at menneskelige kolonier blev fuldstændig udslettet. Ved de få lejligheder, hvor et Blob-skib er blevet genfundet noget intakt, har de eneste biologiske rester, der findes indeni, bestået af en gelatinøs masse, hvilket førte til moniker, “The Blobs”. Mens i flere år har alle møder mellem menneskeheden og Blobs været ekstremt voldelige, men der er i øjeblikket en begrænset handel mellem forskellige Blob-fraktioner og nogle af de mere dristige menneskehandlere. Blobs er bedst til at generere enorme mængder af Combat og til at fjerne uønskede kort fra Trade Row.
Star Empire
Star Empire består primært af tidligere kolonier fra Trade Federation. Disse kolonier var på de ydre kanter af Føderationen. Ikke alene følte de sig brugt af virksomhederne, men de følte, at Føderationen ikke kunne give dem tilstrækkelig beskyttelse mod klodserne. Som et resultat var en ambitiøs kolonihøvding i stand til at forene flere kolonier til et uafhængigt imperium under hans kontrol, en med et stærkt militær, både for at afværge klodserne og for at afskrække Føderationen fra at forsøge at genvinde deres mistede kolonier. Star Empire er en kamporienteret fraktion, der trækker mange kort og får modstanderen til at kassere kort.
Maskinkult
En klynge af industrielle minedriftverdener blev fuldstændig afskåret fra Trade Federation af Blobs. Med truslen om tilintetgørelse fra Blobs altid truende og ingen kontakt med resten af det menneskelige rum, blev disse verdener tvunget til at tage drastiske foranstaltninger. Snart opstod en teknologikult med fokus på at bruge avanceret teknologi, robotteknologi og computerisering til at skabe stærke forsvar og et magtfuldt militær, der troede deres relativt lille befolkning. Da deres ledere troede, at deres frelse lå i teknologi, blev teknologi snart deres gud og deres religion. Maskinkulten vinder det meste af sin magt ved at være i stand til at fjerne uønskede kort fra dit dæk og fra at have et stort antal baser designet til at forsvare din autoritet mod angreb.
Spiller Star Realms
Når du spiller Star Realms , vil du være i stand til at erhverve og bruge skibe og baser for enhver og alle de fire fraktioner. Mange kort har dog stærke Ally-evner, der belønner dig for at bruge skibe og baser af samme fraktion sammen.
Når du erhverver kort ved hjælp af Trade, lægger du dem i din kasseringsbunke for senere at blive blandet ind i dit personlige spil. Når du tegner skibe, gør du, hvad de siger, og de placeres i din bortskaffelsesbunke i slutningen af din tur. Når du tegner en base, spiller du den med forsiden op foran dig og kan bruge dens evner en gang hver tur. Ud over at Combat er den måde, du reducerer din modstanders autoritet til nul og vinder spillet, er det også nyttigt til at ødelægge din modstanders baser. Nogle baser er udpeget som udposter. Din modstanders udposter skal destrueres, før du kan bruge Combat til direkte at angribe din modstanders autoritet.
Star Realms er let at lære, især hvis du er fortrolig med spil til dækbygning, men det er et spil der tager tid at mestre. Hver gang du spiller, er spillet fyldt med forskellige strategiske beslutningspunkter. Skal jeg tage det bedste kort til mig eller det bedste kort til min modstander? Skal jeg fokusere på at tage kort fra en bestemt fraktion eller på at tage det bedste tilgængelige kort? Skal jeg fokusere på at erhverve mere handel eller mere kamp? Skal jeg angribe min modstanders base eller deres autoritet? Dette er blot nogle af de mange valg, du vil stå over for. Nye spillere behøver ikke plage over disse valg bare for at spille, men efterhånden som de bliver mere avancerede spillere, vil de finde ud af, at denne strategidybde fører til stor omspillelighed.