De to terninger bestemmer, hvilken specifik quadromino – det vil sige, hvilken farvet form og i hvilken retning – alle spillere skal “falde” ned i deres gitter. For at repræsentere dette tegner du en oversigt over blokken i bunden af dit ark, som om du havde tabt den ind fra toppen, og derefter X ud af de rum, der er dækket af quadromino.
Hvis du dækker en cirkel på gitteret, der har samme farve som den quadromino, der lige er placeret der, samler du to energipunkter. Ved at bruge et energipunkt på en drejning kan du muligvis “rotere” quadrominoen, der skal placeres, afhængigt af hvilke terninger der blev kastet; ved at bruge fem energipunkter, kan du placere nøjagtigt den quadromino, du ønsker, og ignorere resultatet af terningerne. Når du indsamler energi, kan du dække et X på energidiagrammet; Hvis du gør det, sporer du disse X’er på en separat “ekstra punkt” -linje, hvor punkterne eskaleres for hvert X, du samler. Hvis du gennemfører 2-4 linjer gennem placeringen af en enkelt quadromino, samler du yderligere 1-4 X’er til denne ekstra punktbjælke.
Hver spiller har tre bomber, som de kan bruge til at sprænge en blok i stedet for at placere den, men ved at gøre dette opgiver du slutspillepoint.
Så snart du ikke længere kan placere en quadromino i dit gitter, er dit spil slut. Når alle har fyldt deres gitter til toppen, skal du stemme dine point. Ud over den ekstra punktbjælke og eventuelle ubrugte bomber scorer du 1-5 point for hver vandret linje, der indeholder 8-10 X’er, hvor disse linjepunkter fordobles eller endda firdobles, når du går højere i nettet. Den, der scorer flest point, vinder!
“Brikks” indeholder også regler for en duell-tilstand og en kabale-tilstand.