I løbet af dagen tager du ly i et ødelagt hus, som du vil passe på og styre ved at: fjerne murbrokker, søge gennem forskellige rum (ofte bag spærrede døre), du vil bygge senge, improviserede værksteder, komfurer, værktøj, vandfiltre , små dyrefælder, vil du dyrke en improviseret køkkenhave, ordne lejernes afskallede faciliteter, styrke sikkerheden i dit husly, og hvis vinteren kommer, skal du prøve at holde den varm.
Om aftenen vil dine hovedopgaver bestå i at beskytte dit husly, og hvilke små ejendele du kan samle mod banditter og raiders. De i din gruppe, der er egnede til en sådan opgave, vil bruge omslaget til natten til omhyggeligt at udforske snesevis af de stadigt skiftende steder spredt over den farlige by på jagt efter alle de ting, som en person har brug for for at overleve (materialer, mad, medicin, udstyr osv.). På din vej vil du møde snesevis af tegn, hver med en unik historie (beboere på de steder, du besøger, tyve, banditter, soldater, krigsofre, flygtninge, naboer, handlende og medlemmer af lokalsamfund), hvert møde er et potentiale, unikt eventyr. For at guide dig gennem alle disse begivenheder har du den specielle SCRIPTS-mekanisme,
Dit mål er at OVERLEVE, indtil krigsfjendtlighederne ophører. Under din kamp som de overlevende, vil du opleve dramaer forbundet med at tage ekstremt vanskelige beslutninger og valg (du bliver nødt til at stå over for konsekvenserne af dine handlinger før eller senere i playthrough). Overlevelse i sig selv vil ofte vise sig ikke at være nok. Prisen, som hver af jer beslutter at betale, kan være for høj i det endelige resultat. Så målet er virkelig at overleve på en måde, der giver dig mulighed for at leve videre med de beslutninger, du har taget. EPILOGUES-mekanismen starter her.
TWOM: Brætspillet har en multiplayer-oplevelse for op til 6 spillere samt en solo-variant. Du vil være i stand til at personificere en af de kendte figurer fra den elektroniske version af spillet og stå over for hundredvis af nye udfordringer og vanskelige valg.
Brætspillet udvider det originale spils univers betydeligt og understreger dybden af plottet, men alligevel vil dets hovedfokus være på menneskelige interaktioner drevet af overlevelsesinstinkt og gruppebeslutning.
Projektet sigter mod at udelade den sædvanlige tærskel for brætspil – TWOM: The Board Game er et INSTANT PLAY-spil uden behov for at læse vejledningen, før du starter eventyret.
Oplev simuleringen af en kamp for overlevelse som en gruppe civile, der står over for en blind og nådeløs krig.