Trio Engelsk – det lynhurtige ordspil, der får selv stavehajer til at svede
Når man hører navnet Trio Engelsk, kan det lyde som endnu et sprogkursus i spilform, men bag den beskedne titel gemmer sig et adrenalinpumpende kortspil, der på få minutter skaber den samme intensitet som en tæt quizfinale. Spillet er skabt af den prisvindende svenske designer Åse Berg, der tidligere har bevist sin evne til at presse store følelser ud af små regler i titler som “Word on the Street”. Med Trio Engelsk har hun kogt det klassiske ordassociationsspil ned til en klar, dampende kerne, hvor tre kort, ét ord og et splitsekund er alt, der skiller sejr fra ydmygelse.
Stemningen om bordet skifter på sekunder. I ét øjeblik sidder alle med armene over kors og studerer de tre billedkort, der lige er blevet vendt på bordet. I næste øjeblik brydes stilheden af et råb, et grin og en hånd, der smækker ned på stakken. Trio Engelsk er et partyspil, men det er også et spil for sproglige konkurrencemennesker, der elsker at se deres modstandere gå i stå, mens deres egen hjerne pludselig finder det perfekte ord. Det er ikke et spil, hvor man kan gemme sig bag heldige terningekast – her er det ren reaktionsevne, bred ordforråd og evnen til at se usandsynlige forbindelser, der afgør, hvem der løber med bunken.
Trio Engelsk fungerer bedst, når tre til otte spillere samles omkring et lille bord, hvor kortene let kan nås af alle. En runde tager sjældent mere end 15 minutter, men det er de færreste grupper, der stopper efter én. Aldersanbefalingen siger otte år og opefter, og det holder stik: selv førsteklassere kan være med, hvis de har mod på engelske gloser, mens voksne sproglærere ofte bliver overraskede over, hvor svært det pludselig bliver, når presset sættes ind. Spillet rejser let i en lommevenlig æske, så det er oplagt til ferien, kantinen eller den lange togtur, hvor man vil have lidt mere kant end “I spy with my little eye”.
Komponenterne er enkle, men gennemtænkte. 110 kort er trykt på slidstærkt papir med en mat finish, der undgår genskin fra bordlampen. Hvert kort viser et farvestrålende foto af et hverdagsobjekt – en giraf, en kaffekop, en fodbold, en violin – ledsaget af det engelske navn i diskret skrifttype. Der er ingen teksttunge regelbøger; i stedet følger en lille trifold med eksempler og en kort forklaring på, hvordan man skiller kortene fra hinanden efter sværhedsgrad. Det betyder, at man kan hive spillet frem på under et minut og være i gang, før nogen når at spørge, hvis tur det er til at blande.
Selve spilmekanikken er elegant i sin brutalitet. Tre kort vendes samtidigt, og den første spiller, der kan råbe et engelsk ord, der på én eller anden måde forbinder alle tre billeder, tager kortene. Ordet må ikke være et rent navneord, der blot gentager et af billederne – det skal være et begreb, en handling eller en egenskab, der favner dem alle. Når kortene viser “moon”, “basketball” og “whale”, råber en spiller måske “splash”, fordi alle tre kan forbindes med vand og bevægelse. En anden råber “big”, fordi de alle kan beskrives som store. Dommerrollen skifter ikke rundt; i stedet er det gruppen selv, der i fællesskab afgør, om forbindelsen er god nok. Det skaber små, heftige diskussioner, der ofte ender med, at nogen finder et endnu bedre ord, mens tiden løber.
Hvad adskiller Trio Engelsk fra andre ordspil som Taboo eller Articulate, er netop denne åbne fortolkning. Der er ingen rigtige svar, kun overbevisende svar. Det gør spillet uendeligt gen-spil-bart, fordi samme kombination af kort kan give nye associationer, når man skifter selskab eller humør. Samtidig er tempoet højere end i klassiske “definer-ordet”-spil, fordi man ikke skal forklare – man skal bare råbe. Det skaber en næsten musikalsk rytme, hvor stilhed og eksplosioner af lyd veksler i et fast beat.
En typisk spilsession starter med, at alle trækker fem kort hver som deres private bunker. De tre midterkort vendes, og så går det løs. Den, der samler flest kort, når bunken er tom, vinder, men undervejs opstår der små sidehistorier. Måske har mor lige forklaret, hvorfor “giraffe” og “umbrella” begge kan være “tall”, og sekundet efter overhaler datteren hende med “safari”. Far prøver at snige “internet” ind som forbindelse mellem “book”, “phone” og “coffee”, men bliver nedstemt af resten af bordet, der mener, at “morning” er mere præcist. Det er den slags øjeblikke, der får folk til at hive mobilen frem og skrive “Vi skal have det her spil med næste gang!”.
Strategien ligger ikke i at planlægge langt frem, men i at kende sine medspillere. Nogle grupper elsker poetiske spring, andre vil have stram logik. Den erfarne spiller lægger mærke til, hvilke ord der bliver accepteret, og tilpasser sig. Samtidig kan man vælge at blande de svære kort ind – de med abstrakte billeder som “freedom” eller “time” – hvis man vil skrue op for udfordringen. Det gør Trio Engelsk til et spil, der vokser med sine spillere: børn starter med konkrete sammenhænge, mens voksne pludselig står og diskuterer, om “entropy” er en gyldig forbindelse mellem “sand”, “candle” og “mirror”.
For den danske familie er spillet også en diskret måde at øve engelsk på. Børnene hører nye ord i aktion, og forældrene opdager måske huller i deres eget ordforråd. Men sproget er aldrig i centrum på en prædikende måde; det er bare det redskab, der får os til at grine, når far insisterer på, at “breakfast” passer på “egg”, “guitar” og “sunrise”, fordi han engang spiste morgenmad til toner af en gademusikant i Barcelona.
Når æsken lukkes, har man sjældent lyst til at pakke den væk. I stedet bliver den stående på køkkenbordet, klar til endnu en hurtig omgang, mens aftensmaden simrer. Trio Engelsk er ikke blot et brætspil – det er en lille, bærbar motor til kreativitet, konkurrence og fælles grin, der beviser, at man ikke behøver tusind komponenter for at skabe en uforglemmelig spilaften.



